Introduction of communication
Introduction
Communication is defined as “the process of passing information and understanding from one person to another, it is essentially a bridge of meaning between people” All communication is essentially sharing of information or some message. Communication is the most important of our social activities.
We can classify communication as interpersonal, intrapersonal, group communication, Meta communication, upward, downward, lateral, diagonal, formal, informal, oral, written or non verbal communication.
Meaning of Communication
The term communication is derived from the latin word “communis” or “communicare” which means to make common. Thus communication means to make common facts, information’s, thoughts and requirements. Communication therefore is the exchange of thoughts, message, information etc. by way of speech, signal or in writing.
Communication is two way process and works well with feedback, this helps to confirm that intended message has been successful.
Classification of Communication
Based on whom the message is addressed
We classify communication according to the number of persons (receivers) to whom the message is addressed:
संचार का वर्गीकरण
जिनके आधार पर संदेश को संबोधित किया गया है
हम उन लोगों (रिसीवर) की संख्या के अनुसार संचार वर्गीकृत करते हैं जिनसे संदेश संबोधित किया जाता है:
Intrapersonal Communication:
- It is talking to oneself in one’s own mind. Examples are soliloquies or asides in dramatic works.
Interpersonal Communication:
- It is the exchange of messages between two persons. For example, a conversation, dialogue, or an interview in which two persons interact (others may also be present as audience). An author communicates interpersonally with his reader, who is always present as a silent audience in the author’s mind while he writes. A letter too is an example of interpersonal communication between the writer and the person to whom it is written.
Group Communication:
- It can be among small or large groups, like an organization, club or classroom, in which all individuals retain their individual identity.
Mass Communication:
- It occurs when the message is sent to large groups of people, for example, by newspaper, radio, or television. In this process, each person becomes a faceless individual with almost no opportunity for personal response or feedback.
यह अपने आप से अपने मन में बात कर रहा है उदाहरण नाटकीय कार्यों में सोलिलोक्विज़ या एसाइड हैं
पारस्परिक संचार:
यह दो व्यक्तियों के बीच संदेशों का आदान-प्रदान है उदाहरण के लिए, एक वार्तालाप, वार्ता, या एक साक्षात्कार जिसमें दो व्यक्ति बातचीत करते हैं (अन्य लोग भी दर्शकों के रूप में उपस्थित हो सकते हैं) एक लेखक अपने पाठक के साथ पारस्परिक रूप से संपर्क करता है, जो हमेशा लेखक के दिमाग में एक मौन दर्शकों के रूप में पेश करता है जब वह लिखता है। एक पत्र भी लेखक और उस व्यक्ति के बीच पारस्परिक संचार का उदाहरण है जिसे यह लिखा है।
समूह संचार:
यह छोटे या बड़े समूहों के बीच हो सकता है, जैसे संगठन, क्लब या कक्षा, जिसमें सभी व्यक्ति अपनी व्यक्तिगत पहचान बरकरार रखे।
जन संचार:
ऐसा तब होता है जब संदेश लोगों के बड़े समूहों को भेजा जाता है, उदाहरण के लिए, अखबार, रेडियो या टेलीविजन द्वारा इस प्रक्रिया में, प्रत्येक व्यक्ति व्यक्तिगत प्रतिक्रिया या प्रतिक्रिया के लिए लगभग कोई मौका नहीं देता है।
Based On the basis of the medium employed
Verbal Communication:
- It means communicating with words, written or spoken. Verbal communication consists of speaking, listening, writing, reading, and thinking. It may further be classified as Oral or Written Communication.
Non-verbal communication:
- It includes using of pictures, signs, gestures, and facial expressions for exchanging information between persons. It is done through sign language, action language, or object language. Non-verbal communication flows through all acts of speaking or writing. It is a wordless message conveyed through gestures (sign), movements (action language), and object language (pictures/clothes) and so on. Further non-verbal communication can be identified by personal space (proxemics), sense of smell (olfactics) and time (chronemics).
मौखिक संवाद:
इसका अर्थ शब्दों के साथ संचार करना, लिखित या बोली जाने वाली है मौखिक संचार में बोलना, सुनना, लिखना, पढ़ना और सोचना शामिल है इसे आगे मौखिक या लिखित संचार के रूप में वर्गीकृत किया जा सकता है
अनकहा संचार:
इसमें व्यक्तियों के बीच जानकारी का आदान-प्रदान करने के लिए चित्रों, संकेतों, इशारों और चेहरे के भावों का प्रयोग शामिल है। यह साइन भाषा, क्रिया भाषा या वस्तु भाषा के माध्यम से किया जाता है बोलने या लिखने के सभी कार्यों के माध्यम से गैर-मौखिक संचार प्रवाह होता है यह इशारों (संकेत), आंदोलनों (कार्रवाई की भाषा), और वस्तु भाषा (चित्र / कपड़े) और इसी तरह के माध्यम से अव्यक्त संदेश है। इसके अलावा गैर-मौखिक संचार व्यक्तिगत स्थान (प्रॉक्सीमेक्स), गंध की भावना (ऑलफ़ैक्टिक्स) और समय (क्रोनेमिक्स) द्वारा पहचाना जा सकता है।
Meta Communication:
- Here the speaker’s choice of words unintentionally communicates something more than what the actual words state. For example, a flattering remark like “I’ve never seen you so smartly dressed” could also mean that the regular attire of the listener needed improvement.
यहां शब्दों की स्पीकर की पसंद अनजाने में वास्तविक शब्दों की स्थिति से कुछ और बात करते हैं। उदाहरण के लिए, एक चापलूसी टिप्पणी जैसे "मैंने आपको इतनी चालाकी से कपड़े पहने नहीं देखा" का भी मतलब हो सकता है कि श्रोता की नियमित पोशाक में सुधार की आवश्यकता होती है।
Formal Communication:
- A formal channel of communication can be defined as a means of communication that is formally controlled by managers or people occupying positions in an organization. The communication flows through formal channels, that is, officially recognized positions along the line in the organization. This ensures that the information flows orderly, timely, and accurately. Any information, decision, memo, reminder etc. will follow this path.
संचार का एक औपचारिक चैनल संचार के साधन के रूप में परिभाषित किया जा सकता है जो औपचारिक रूप से एक संगठन में पदों पर पहुंचने वाले प्रबंधकों या लोगों द्वारा नियंत्रित किया जाता है। संचार औपचारिक चैनलों के माध्यम से बहता है, अर्थात संगठन में लाइन के साथ आधिकारिक तौर पर मान्यता प्राप्त पद। यह सुनिश्चित करता है कि सूचना व्यवस्थित, समय पर और सही ढंग से बहती है किसी भी जानकारी, निर्णय, ज्ञापन, अनुस्मारक आदि इस मार्ग का अनुसरण करेंगे।
Informal Communication:
- Side by side with the formal channel of communication every organization has an equally effective channel of communication that is the informal channel. It is not officially sanctioned, and quite often it is even discouraged or looked down upon. But, then, it is very much there, and has been given the name ‘grapevine’ precisely because it runs in all directions-horizontal, vertical, diagonal. As the management experts put it, “it flows around water coolers, down hallways, through lunch rooms, and wherever people get together in groups”.
संचार के औपचारिक चैनल के साथ-साथ प्रत्येक संगठन के संचार का समान रूप से प्रभावी चैनल है जो अनौपचारिक चैनल है। यह आधिकारिक तौर पर स्वीकृत नहीं है, और अक्सर इसे निराश या नीचे देखा जाता है। लेकिन, फिर, यह बहुत अधिक है, और इसे 'अंगूर' नाम दिया गया है क्योंकि यह सभी दिशाओं-क्षैतिज, ऊर्ध्वाधर, विकर्ण में चलता है। जैसा प्रबंधन विशेषज्ञ कहते हैं, "यह पानी के कूलर के आसपास बहती है, हॉल के नीचे, दोपहर के भोजन के कमरे के माध्यम से और जहां भी लोग समूह में मिलते हैं"।
Downward Communication:
- The Communication that flows from Top to Bottom is known as downward communication. Any organization has an inbuilt hierarchical system, and in that, in the first instance, communication invariably flows downwards.
Upward Communication:
- The Communication that flows from bottom to top, which is from lower hierarchical level to higher level, is called Upward Communication. The main function of upward communication is to supply information to the upper levels about what is happening at the lower levels. It is just the reverse of the previous dimension
संचार जो ऊपर से नीचे तक बहता है वह नीचे की संचार के रूप में जाना जाता है। किसी भी संगठन में एक inbuilt पदानुक्रमित प्रणाली है, और उस में, पहली बार, संचार हमेशा नीचे की ओर बहता है
ऊपर की ओर संचार:
संचार जो नीचे से ऊपर से ऊपर जाता है, जो कम पदानुक्रमित स्तर से उच्च स्तर तक है, को अपवर्ड कम्युनिकेशन कहा जाता है ऊपरी स्तर का मुख्य कार्य निम्न स्तरों पर क्या हो रहा है, इसके बारे में ऊपरी स्तर की जानकारी प्रदान करना है। यह पिछले आयाम का सिर्फ उलट है
Lateral Communication:
- When communication takes place between two or more persons who are subordinates working under the same person, or those who are working on the same level, it is called lateral or horizontal communication. A good example of this kind of communication is that between functional managers. It is necessary for the reviewing of the activities assigned to various subordinates having identical positions
Diagonal Communication:
- Diagonal or Crosswise communication includes flow of information among persons at different levels who have no direct reporting relationships. As an example, the Communication between the Training Supervisor and Marketing Manager, regarding the Training of a few employees of Marketing Department, is Diagonal Communication. This kind of communication is used to speed up information flow, to improve understanding, and to coordinate efforts for the achievement of organizational objectives.
पार्श्व संचार:
जब संचार दो या दो से अधिक व्यक्तियों के बीच होता है जो एक ही व्यक्ति के अधीन काम करने वाले अधीनस्थ हैं, या जो समान स्तर पर काम कर रहे हैं, इसे पार्श्व या क्षैतिज संचार कहा जाता है इस तरह के संचार का एक अच्छा उदाहरण यह है कि कार्यात्मक प्रबंधकों के बीच। समान पदों वाले विभिन्न अधीनस्थों को सौंपा गया गतिविधियों की समीक्षा के लिए आवश्यक है
विकर्ण संचार:
विकर्ण या पारस्परिक संचार में विभिन्न स्तरों पर लोगों के बीच सूचना का प्रवाह शामिल होता है जिनके पास सीधे रिपोर्टिंग संबंध नहीं होते हैं। उदाहरण के तौर पर, विपणन विभाग के कुछ कर्मचारियों के प्रशिक्षण के संबंध में प्रशिक्षण पर्यवेक्षक और विपणन प्रबंधक के बीच संचार, विकर्ण संचार है। इस प्रकार का संचार सूचना प्रवाह को गति देने, समझ में सुधार लाने और संगठनात्मक उद्देश्यों की उपलब्धि के प्रयासों के समन्वय के लिए किया जाता है।
Objectives/Purpose Of Communication
The objectives of communication are dynamic and ever-changing.
Some of the common objectives of official communication are to get or give information, to ask for or give instructions or advice or suggestions, to make requests, to persuade other people to agree with us.
Sometimes, we communicate with the intention of complaining, or warning; but unfortunately, we do this angrily and get into arguments.
If we learn to complain and warn in an acceptable and constructive manner, our serious intention can be conveyed quite effectively without damaging relationships.
In order to caution, counsel, clarify, apprise, evaluate, reprimand, organize and numerous such objectives, we make use of communication.
उद्देश्य / संचार का उद्देश्य
संचार के उद्देश्य गतिशील और कभी-कभी बदलते हैं।
आधिकारिक संचार के कुछ सामान्य उद्देश्यों को पाने या जानकारी देने, निर्देश देने या सलाह या सुझाव देने, अनुरोध करने, अन्य लोगों को हमारे साथ सहमत होने के लिए राजी करने के लिए,
कभी-कभी, हम शिकायत, या चेतावनी के इरादे से संवाद करते हैं; लेकिन दुर्भाग्यवश, हम गुस्से से यह करते हैं और तर्कों में जाते हैं।
यदि हम एक स्वीकार्य और रचनात्मक तरीके से शिकायत और चेतावनी सीखते हैं, तो हमारा गंभीर इरादा रिश्तों को हानि पहुंचाए बिना प्रभावी ढंग से व्यक्त किया जा सकता है।
सावधानी, सलाह, स्पष्टीकरण, अवधारणा, मूल्यांकन, फटकार, व्यवस्थित करने और कई ऐसे उद्देश्यों के लिए, हम संचार का उपयोग करते हैं।
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